Kampanie społeczne

31104542184_ba6ee6bfe2_b

Jestem autorką lub współautorką szeregu kampanii poświęconych polityce narkotykowej – realizowanych zarówno we współpracy z Polską Siecią Polityki Narkotykowej jak i Fundacją Inspiratornia.

891772_153359571490541_1080013023_o
891957_154322148060950_2078765528_o

MIASTO WCIĄGA

Tytuł akcji został zaczerpnięty z piosenki Tomka Lipińskiego – „Miasto wciąga”.

Kampania realizowana była jako akcja wlepkarska w klubach, a konkretnie w… toaletach klubów w Warszawie. Była to nietypowa i pierwsza taka akcja w Polsce. Fundacja Inspiratornia rozlepiała wlepki imitujące różne narkotyki – marihuanę, amfetaminę, ecstasy – na ścianach, na podłogach i na blatach umywalek toalet. Wlepki były tej samej wielkości co prawdziwe narkotyki. W ten sposób Fundacja znakowała miejsca, w których prowadzone były dyżury partyworkerskie – a jednocześnie prowadziła kampanię informacyjną o realizowanych w ramach projektu nieodpłatnych poradach świadczonych na rzecz osób używających narkotyków – na każdej z wlepek był adres e-mail, pod którym każdy zainteresowany mogło uzyskać poradę prawną lub z zakresu harm reduction. Przez cały okres akcji trwały dyżury prawnicze i dyżury poradnicze (zarówno prowadzone anonimowo, online, jak i na miejscu, w klubie) związane z zażywaniem narkotyków i wynikającymi z tego problemami.

W kolejnym roku  akcję promował nietypowy ambient – na różowym tle kartki wielkości połowy A4 widniała duża czarna dłoń. Napis nad dłonią zachęcał do przyłożenia własnej ręki do dłoni umieszczonej na kartce. Pod wpływem ciepła ręki czarna farba znikała, a pod nią pojawiały się informacje profilaktyczne.

W ramach akcji fundacja przygotowała również poradnik dla właścicieli klubów/dyskotek dotyczący gości, którzy posiadają, sprzedają lub są pod wpływem narkotyków.

Projekt był współfinansowany ze środków Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

DILER WIEDZY NARKOTYKOWEJ

Media pisały, że dilerzy wiedzy narkotykowej „sprzedawali” wiedzę nad brzegiem Wisły. A do miejsca, w którym stacjonowali, drogę wskazywały… trzy krzaki marihuany J

Dilerzy byli zaopatrzeni w okulary i obrazki 3D, które prezentowały działanie poszczególnych narkotyków oraz ulotki termoaktywne, które po użyciu odpowiedniego triku, ujawniały… ile zarabiają kartele narkotykowe.

Była to trzecia część projektu „Miasto wciąga” – Fundacja Inspiratornia już po raz trzeci wyszła na miasto, by rozmawiać z osobami używającymi narkotyków, o tym jak ograniczać szkody wynikające z używania nielegalnych substancji psychoaktywnych.

„Dilerzy wiedzy narkotykowej” byli kampanią społeczną poświęconą edukacji i profilaktyce dotyczących używania narkotyków. Projekt finansował Urząd Miasta St. Warszawy.

11700805_465811786911983_880964652661095359_n
1503855_519594211533740_3516771502388746189_n

LECZYĆ ZAMIAST KARAĆ

Wspólnie z Agnieszką Sieniawska, obecnie Przewodniczącą Polskiej Sieci Polityki narkotykowej, z okazji Międzynarodowego Dnia Solidarności z Osobami Uzależnionymi, przygotowałyśmy graffiti, które nosiło tytuł „Leczyć, zamiast karać”. Autorem projektu był Dariusz Paczkowski.

Graffiti powstało pod wiaduktem na skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Alei Prymasa Tysiąclecia przedstawiało: posła Marka Balickiego, muzyka Tomasza Lipińskiego, prof. Wiktora Osiatyńskiego, dr Karinę Chmielewską, Katarzynę Malinowską-Sempruch z Global Drug Policy oraz trzy kobiety uzależnione od heroiny. Graffiti zrealizowane było techniką komiksową, zatem każda z przedstawionych osób mogła przy swoim portrecie umieścić hasło, wyrażające jej poglądy na temat obecnej polityki narkotykowej w Polsce.

Tematyka graffiti nawiązywała do art. 62.1 Ustawy o Przeciwdziałaniu Narkomanii, który nakazuje karać każdego za posiadanie każdej ilości narkotyku nawet trzema latami więzienia.